onsdag 4 mars 2009

Carroll Shelby, Lucky Casner och Råbelöv


Fick ett tips på en annons på Mobile.de av Tim som fick mig upphetsad. Just nu säljs en Maserati 450S, visserligen en klon, men ändå. Bilden säger allt, och om den inte gör det kan du sluta läsa. Såå vacker...

450S, läste jag till mig, utvecklades samtidigt som Birdcage-Maseratin imponerade på tävlingsbanor över hela världen i slutet på 50-talet. 800kg, transaxellåda, rörram och 4,7 liters DOHC V8 på 400 hästar. Och - igen - en design som ger varma känslor.

Carroll Shelby var en av dem som prövade ut bilen. Den blev först testad på Råbelövsbanan utanför Kristianstad 1956 och kom tillbaka året efter och vann Sveriges GP. På den tiden var det inte ovanligt att man transporterade tävlingsbilen på egna hjul och jag får lite lyckofrossa att det motorljudet ekade över den skånska steppen, och att kanske jag har kört på samma vägar som den. Känslan...

Samtidigt levde Lucky Casner, en halvbra förare men helgjuten säljare, livet i racingkretsar genom sitt team Casner Motor Racing Division, eller Camoradi som han förkortade det. Med ett gäng Maseratis Tipo 61 Birdcage tog han hem segrar i USA och Europa. Under -58 körde Shelby F1 i Maserati. -59 körde han Aston Martin och vann på Le Mans.

Eftersom Lucky gärna ville ha med några Corvetter i sitt team tog han kontakt med Zora Arkus Duntov och ordnade fram två -60:or med bränsleinsprutade 283:or och började racea dem. En körde sig igenom Europa och avverkade Targa Florio, Nurburgring och Le Mans sommaren 1960, sex månader innan jag blev född. Det året hade GP i Sverige flyttats till Karlskoga och Camoradi-Corvetten kördes genom Sverige dit för att ta en 4:e plats. På vägen hem gick den av vägen (att föreställa sig denna vagn bränna fram på svenska landsvägar) och blev till skrot, bilen lämnades, motorn tog Lucky ur och satte i en Maserati, bara för att sedan hamna i en båt som sjönk, och Camoradi-Corvetten gick in i historien.

1965 blåser Lucky ner för Mulsannerakan på Le Mans i en Maserati, tappar fästet och går även han in i historien.

Vid det laget har man auktionerat ut läktarna i Råbelöv och GP är ett minne.

Hur kolt är det att man kan tänka på sånt för att man ser en bilannons på nätet.

Tack Tim och Lucky och Carroll för resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar