måndag 25 maj 2009

Historic Racing på Sturupsbanan







I helgen kördes Historic Racing på konkursdrabbade Sturupsbanan. Jag måste säga att det är inte lätt för en stackars intresserad att njuta av detta. Ingen reklam vad jag vet, otydligt och tvetydigt (pga konkurs) på nätet och när man väl kommer dit så fattar man att banan är byggd för event utan publik. Det gör mig ledsen att det känns så kundfrånvänt. Kan det finnas attityder om hur det är bättre utan publik? I så fall hoppas jag att man inte förväntar sig tillväxt i sporten.
Nå, besvikenheten tog överhand...

Detta var alltså den första utav fem planerade tävlingar och drog kanske 50 personer som publik (min uppskattning). Härligt att se förkrigsbilar på plats som kom till Sturup från Jakriborg GP på torsdagen; två Bugattis, en Riley och en Cooper med Nortonmaskin. Man får nästan en religös känsla i kroppen när bilarna kör tufft förbi. Genuinare än Hotrods. Byggda bara för att torka av sina medtävlande i kontrast till produktionsbilar är intrycket rått men vackert.
Gamla formelbilar i massor föder känslor från att få sitta omsvept av aluminium eller fiber nära asfalten till att ha en i vardagsrummet, kanske på en vägg.

Fast kanske roligast är modeller som man kan se på gatan, oftast körandes långsamt till en träff, komma i full attack runt hörn, plågandes teknologi som blev utvecklad för en lång tid sedan för att köra till butiken med. Imponerad av Anders Schildt i Austin Healey 3000 som bredsladdade genom kurvor med tuff gasfot.
Alla deltagade förtjänar en eloge som bjuder på oljeblandat adrenalin under 12 varv våt bana.
Tack för det.
Nästa race för skåningar är på Knutstorp 3-5 juli.

2 kommentarer:

  1. Tack för det. Och som följare av Larssons Blogg får jag säga det samma. Keep up the good work!
    P.

    SvaraRadera