lördag 26 november 2011

Bilpromenader: Roskilde Ring

Det går åt fel håll...

1955 hade redan Råbelövsbanan utanför Kristianstad servat regionen i tre år, och skulle ha sitt första GP-lopp. Grand Prix var inte vanligt i Norden där man mest tävlade på frusna sjöar och försök att få upp en italienare till det. Nej, ville man se de stora namnen fick man åka ut i Europa. AVUS, Nürburgring, Monza och Montlery fanns därute i äventyret.


I norden hade Gelleråsen öppnat -48, för bara 7 år sedan, byggd med hjälp av en motorgalen grushandlare, och hade redan blivit asfalterad och fått upp sin första italienare. Roberto Rossellini stuvade in sin fru Ingrid Bergman i sin Ferrari och körde upp för att tävla. Sverige och Norden hade fått den första permanenta motorbanan (bilracing) på plats.

Roskilde efter -57. En svagt inritad kurva; "Politiken" visar banan -55 (ingen Bosch-kurva då)

Så det känns ju inte konstigt att man i Danmark ville komma igång med tävlingar och känna spänningen i motortävlingar. Så nu, 1955, var Poul Tholstrup klar med sitt drömprojekt. Han hade köpt en grusgrop i Roskilde och gjort om den till racerbana.

BMW 328, Allard med Chrysler Hemi och Ford V8 på grus 1955.

Vilken grej! Banan ligger inne i stan och tio år senare skall man bli tvungen att ansöka om dispens årligen på grund av motorljudet.

Mitt bland husen!

Men nu ser man hur Danmarks motorhistoria skrivs. -56/57 blev banan asfalterad och förlängd och snart nog lyckas man få dit både Jack Brabham och Sterling Moss, som visserligen ville ha 30.000DKK för att komma.


 I och med asfalten målade man sponsorers namn med vit färg på banan. Lite väl halt när det regnar tyckte en del förare.


Idag om du besöker platsen möts du först av ett Scandic-hotell. De skryter på sin hemsida om att de har en exposé om Roskilde Ring i lobbyn fast mycket är det inte. Däremot finns en dålig "Racing bar" som del av arvet. Hade varit bättre utan.

Fattigt.....

Eftersom banan låg i en grop schaktade man till amphi-teater-läktare som rymde massor av åskådare.


Idag kan du fortfarande se dessa avsatser om du ger dig in i vegetationen.


Den långa doserade Pirelli-kurvan var säkert spännande att ta.

Och idag finns den kvar. Titta noga så ser du bankningen. Bilden tagen från andra hållet.


Nere där depån låg finns en liten sjö.


Den kurvan är tillsammans med "läktaren" det som syns bäst. Philips-backen kan anas.

Well, banan var speciell. Bland de absolut första i Norden, nästan bara kurvor, höjdskillnader på 14 meter och varvet gick unikt nog moturs.

Tiden går och -68 kör man sista loppet sponsrat av Scalextric, men redan -65 har Ring Djursland och Jyllandsringen öppnat, -62 öppnade Ring Knutstorp på svenska sidan. Kinnekulle och Mantorp kom
-69.

Platsen heter idag Roskilde Ring Park och trafikeras av motionärer och hundägare.
Som minne finns en plakett.


Och Ingrid fick en dotter som blev plåtad med en orm. Vad har det att göra med Roskilde Ring?

Inga raksträckor.

3 kommentarer:

  1. Hello i visited Roskilde ring yesterday 16th July 2012. Yes it is a perk now but i remember my first visit in 1962 or 63, 15 years old and just out of school. Saw the Mini Coopers and all my British touring car favourites on that day, never forgot it and happy to remember a good day out from Rodovre with my Danish friends Carsten and Henrik. 50 years ago - wow.
    peter selby - London

    SvaraRadera
  2. Hello i visited Roskilde ring yesterday 16th July 2012. Yes it is a perk now but i remember my first visit in 1962 or 63, 15 years old and just out of school. Saw the Mini Coopers and all my British touring car favourites on that day, never forgot it and happy to remember a good day out from Rodovre with my Danish friends Carsten and Henrik. 50 years ago - wow.
    peter selby - London

    SvaraRadera